Nizozemí - Cestopisy

Křížem krážem Holandskem

Cesta přes půl Nizozemí s návštěvou zajímavých míst.

Jak začít s mým prvním cestopisem? Asi trochu fádně moje cesta začala …, co takhle když nadešel ten správný čas, sedla jsem na jeden žlutý bus a jelo se směr Holandsko. Lepší? Myslím, že by to šlo. Jsem nějak zatížená na žluté busy, no asi je to tou barvou ;-). Pohodlíčko bylo, stevardka byla příjemná a nejdete si teplý nápoj, když jsou zdarma. Filmy běžely a cesta ubíhala, až jsme konečně po obědě dojeli po 14 hodinách do Utrechtu. Vystoupili jsme tam 4 lidé, připojila jsem se ke dvěma slečnám, které také čekaly na odvoz a docela jsme se zasmály tomu, že vlastně ani nevíme, jak ten náš odvoz vypadá. Dopadlo to dobře a odvoz dorazil pro všechny. Jistila jsem to jako poslední ;-)

Po vítacím rituálu jsme vyrazili na prohlídku města Utrecht. O čistotě to zrovna nebylo, ale to v tomto čase asi ani nejde. Přijela jsem 1.5., tj. den po Dnu královny, který se slaví v celém Holandsku. Všude byly vidět zbytky oslavné výzdoby a samozřejmě fůra odpadků. Uklízení bylo v plném proudu, tak to brzy jistě bude zase jako ze škatulky. Historické centrum Utrechtu je opravdu krásné, protkané vodními kanály zvanými grachty s všude přítomným vodním ptactvem a výletními lodičkami proplouvající městem. Kavárny okolo vody přímo lákaly k návštěvě, tak jsme se takhle v jedné usadili. Bylo příjemné pozdní odpoledne a my pomalu vyrazili k vlakovému nádraží, kde nás vlak dovezl k autu na okraji města. Jízdenku (2 EUR) si koupíte v automatu a lze platit i platebními kartami. Kromě klasicky zakoupených jízdenek existuje jízdenka na 10 jízd MHD, kterou můžete využít v kterémkoli holandském městě. Autem jsme odjeli do městečka Ommen a večer vyzkoušeli místní pivo. Co by to byl za výlet bez degustace, že? Druhý den jsem okusila pravý holandský život. Vyjely jsme s Kristy na kole na nákup a podívat se po městě. To si nedokážete představit, jaký tam je provoz, ještě že tam mají výborně vypracovanou infrastrukturu a na každé cestě jsou pruhy pro cyklisty a chodníky pro chodce, takže se tam dá i relativně bezpečně přepravovat. Kolo je pro nákupy a výlety po okolí vůbec nejlepší prostředek. Jejich kola nám trochu připomínají vzhledem ty naše staré ukrajiny, ale to je jen zdání - mají převody, pohodlné sedátka a řídítka výše, takže se na tom jede velice pohodlně a navíc dojedete kamkoli relativně bez námahy, protože jsou tam všude roviny. Jó tam se to kolo opravdu vyplatí. Zajely jsme pak na místo zvané Sahara. Je to velká písečná pláž uprostřed vesměs borovicového lesa. Lesů je tam málo, spíš jen jako rezervace a pro kempování, které je v Holandsku populární jako snad nikde jinde. Kolo nás dovezlo zpět k autu a vyrazily jsme ještě juknout na nedaleký zámeček Eerde. Obešly jsme tento komplex obehnaný vodním příkopem a popojely k místu zvanému Landschap Overijssel. Po výstupu na místní vrcholek Archemerberg se nám naskytl pěkný výhled do krajiny. Stezka vedla vřesovišti, kde se páslo stádo ovcí. Pokochaly jsme se pohledem a odpočinuly před odjezdem směr Amersfoort.

Navigace nás chtěla navést snad až na náměstí, tak jsme ji v pravý čas přestaly poslouchat a zaparkovaly blízko centra za cca 2 Eura na hodinu. Prolezly jsme historické jádro, nakoupily suvenýry a daly si k obědu hranolky. Ty jsou v Holandsku velice oblíbené, jsou vidět „fritérie“, kde ve velkých kotlích smaží hranolky, ale pořádné! Rozhodly jsme se pro velikost kelímku Normal (1,45Eur) a měly jsme co dělat, abychom to dotlačily. Majonéza je hustá a chutná, tak jsem si přišla na své. Opustily jsme toto okouzlující město a po cestě jsme nabraly Kristy přítele a rozhodli se pro krátkou návštěvu večerního Amsterdamu.

Dorazili jsme tam v sedm večer a vlakem se přiblížili do centra. Slunce pomalu zapadalo a město se připravovalo na noční život. Davy turistů se tlačily známými červenými uličkami, kde se lepé spoře oděné ženy ukazovaly za okny svých „pokojíků“. Ovšem foťáky zde raději schovejte, tyto „hérečky“ nesnáší focení a jsou schopné udělat kdoví co, aby vás znemožnily foto či jinak znepříjemnily zbytek dne. Jsem to samozřejmě nevěděla, tak jsem jednu chvíli měla strach, že na mě vylítne a dá mi přes hubu. Tento red light district je docela veliký, jsem si představovala jednu zapadlou uličku, ale je to opravdu skoro celá čtvrť. Holandsko je vůbec tolerantní země, vládne zde pohoda, coffeeshopů plno a prostituce se asi taky toleruje. To by byl asi tak nejzajímavější zážitek z Amsterdamu, jinak jsme tam toho už moc neviděli. Trhy s květinami už zavíraly a šero znemožňovalo kvalitní focení. Zajímavá byla budova Opery a muzeum Madame Tussaud. Objektivně si Amsterdam netroufám posoudit, jistě by to chtělo jeden zvláštní den na poznávání, hlavně vědět kam zajít. Kulturního vyžití by se zde asi našlo dost, ale my, díky pokročilejší hodině, jsme se rozhodli vyjet do cíle našeho dne na noc do přírody Egmondu.

Ráno jsme se sbalili a vyrazili do blízké rezervace Noordhollands Duinreservaat, u automatu zaplatili cca 1,6 Eur každý a šli se projít písečnými dunami porostlými slanomilnými travami, kytkami a keři. Bylo vidět různé ptactvo a také divoké králíky, kteří jsou zde v Holandsku v přírodě asi jediná zvířata a to ne příliš častá. S vyhlídkového místa se nám rozprostřel krásný výhled na nedaleké lány s květinami. Nádhera! Lány květin jsou jedinečná podívaná, škoda, že byl ranní opar a fotky nejsou moc hezké. Písečnou stezkou jsme pokračovali skrz duny zpět k autu. Trochu jsme se zkulturnili a šli se podívat do města nebo spíš na pláž. Čím blíž k moři, tím tvrdší utuženější písek, jezdili tam cyklisti i koně s vozíky. Děti si hloubily úkryty a stavěly hrady. V dálce na moři jezdily jachty a bylo vidět i větrné elektrárny. Moře bylo ovšem studené a také velice špinavé, žluté a pěnivé. Kdoví jak to vypadá v létě. Udělali jsme pár póz u moře, chvíli jsme si házeli talířem a pak vyrazili opět na cestu směr Naarden. Cestou jsme míjeli ony pověstné květinové lány, ale jinde jsme je už nepotkali.

Naarden je město zajímavé pro Čechy především tím, že je zde pochován Komenský a má tu své muzeum i kapli. V kapli je pamětní kniha a je vidět, že hodně Čechů sem zavítalo, zapsali jsme se tam tedy i my a pokračovali v prohlídce městečka. To je přímo obklopeno vodou a má zajímavý půdorys ve tvaru jakési hvězdy s rozšířenými cípy. Malebné uličky s obchůdky a typickými domy s cihlovými zdmi tvořily příjemný pocit, že člověk ani na vteřinu nezapomněl, že je v cizině. Po šálku výborné kávy a „svačince“ na jednom z travnatých valů, které obklopují město, jsme vyjeli na jih. Cesta byla dlouhá, ale nebýt dálnic, které vedou celou zemí, by byla ještě delší. Krajina je zde typická rovinami protkanými vodními příkopy. Všude jsou vidět ohrady s koňmi, pasoucí se ovce a krávy. Samozřejmě také větrné mlýny a nespočet větrných elektráren. Sem tam seskupení pár stromů a hospodářské usedlosti. Bylo co pozorovat, ovšem čím jižněji podél pobřeží, tím méně přírody a více průmyslu. Obrovské komplexy fabrik na zpracování ropy a hustá síť silnic, které se proplétají s kolejovým a vodním provozem. Našim cílem byl Deltapark Neeltje Jans. Docela nás zamrzelo, že jsme dorazili až před pátou hodinou, která je tam hodinou zavírací. Toto místo je takovým jakoby muzeem, které ukazuje historii a současnost ochranného zabezpečení proti záplavám, které se zde na pobřeží budovalo až do roku 1999. Tak jsme zas o něco přišli, ale ušetřili jsme 18 EUR. No na všem si musíte najít něco pozitivního. Okolí bylo taky zajímavé. Pobřeží s lasturami a různými jinými zajímavými věcmi trochu potlačilo naše zklamání. Užili jsme si vůni moře a z naučných tabulí zjistili, co zde v moři žije. Něco jsme i viděli. Jsou tam takové 4 mola, které vedou napříč čtyřmi mořskými rybníčky, kde měli být vidět tito živočichové. Asi tam něco bylo, protože jsme vyrušili racka, který právě porcoval kraba. Zvedli jsme kotvy a jali se navštívit známého do města Bergen op Zoom. Další krásné město, musím říct. Monumentální stavby a typické domy s barevnými okenicemi a markýzami. Sedli jsme si na náměstí na pivko a vychutnávali atmosféru večerního města než jsme se vydali k domovu kamarádčina přítele v Rosmalen.

Poslední den mého krátkého, ale bohatého výletu jsme strávili prohlídkou malebného městečka Heusden. Do města vedou brány a je celkově opevněno trávou zarostlými valy v rozích rozšířenými na plochy, kde dodnes stojí děla, jako ukázka, jak se kdysi město bránilo. Jako nejhezčí místo zde mi připadal malý vnitřní přístav oddělený od většího vnějšího otevíracím mostkem, který byl součástí zmiňovaných obranných valů. Mimo tohoto jsme zde mohli vidět také větrné mlýny, které krásně dotvořily atmosféru, tak typickou pro Holandsko. Čas se nachýlil k odjezdu, tak jsme vyrazili k autu. Po cestě jsme objevili jeden krámek s národními lahůdkami otevřen, i přesto, že se v Holandsku v neděli nikde nepracuje (dokonce ani nejsou otevřeny supermarkety), tak jsem ještě doplnila suvenýry místními lahodnými sýry a mohli jsme jet opět k Utrechtu. Po celou dobu mého pobytu bylo počasí stále stejné, tj. pět minut intenzivního deště a pár hodin krásného slunečného dne, což se vystřídalo víckrát za den :-) Když začínalo pršet, zalezli jsme do krámku a než jsme nakoupili, byl zase krásný den. Na cestě zpět, opět ve žlutém buse, jsem výlet v mysli zhodnotila a musím říct, že mě Holandsko cestovatelsky obohatilo jako ještě žádná jiná země (tolik odlišností od našeho života a života jinde, díky místu, kde se Holandsko nachází). Z průvodce jsem věděla, že minimálně polovina Holandska by byla za 24 hodin pod vodou, kdyby přestaly pracovat vodní pumpy, které neustále odčerpávají vodu. Je to zvláštní pocit, jak tam asi ti lidé musí být vyspělí, že dokázali zemi od základu přetvořit ke svému užitku a tím si vytvořit místo k životu.

Cestopis měsíce

• Holandsko 2010

Nějakého pražského jarního dne, těžko říct kdy přesně, se na našem smíchovském punk bytě domluvil tenhle punk trip. Tenkrát jsme náš 2+kk obývali já, Richard a Jakub a výlet se tedy rodil převážně v našich hlavách. Jakub, jenž už měl z Holandska více