Nizozemí - Cestopisy

Holandsko - Amsterdam - podzim 2008

Pár rad pro ty, kteří chtějí poradit s cestou do Amsterdamu, aneb cestovat levně a vidět hodně...

I když je na internetu dostatek informací cestování do evropských metropolích, přesto jsem před svojí cestou do Amsterdamu hledal něco víc, než je nabídka letenek a seznam nejnavštěvovanějších turistických míst. Kupodivu nejvíce informací mi nabídly privátní blogy. Ale protože jsem si některé informace vyhledal od jiných cestovatelů a některá rozhodnutí jsem, s tvrdohlavostí sobě vlastní, udělal nezávisle na radách ostatních, nabízím zde v souhrnu alespoň základní informace pro ty, kteří se rozhodnou podobnou cestu absolvovat v nejbližší době a nemají přitom zájem o závazky vůči cestovním kancelářím. Níže uvedené poznatky nejsou určeny zkušeným cestovatelům, ale můžou pomoci některým méně zkušeným nebo začátečníkům.

Příprava na cestu

Inspirací pro návštěvu Holandska byla pověst Amsterdamu jako Benátek severu,ale i nabídka jednorázových akcí nízkorozpočtové letecké společnosti SkyEurope. Letenky Praha - Amsterdam a zpět pro dvojici osob vyšly vč. všech poplatků na něco více než 2 tisíce korun, což rozhodlo. Protože se mi krátkodobé cestování po Evropě v poslední době docela zalíbilo, bez toho abych se vázal na cestovní kanceláře, letenky jsem okamžitě zaplatil a pak již čekal na termín odletu. Před cestou je dobré zajistit si předem ubytování (např. na www.hostelworld.com). Pokud vám nezáleží na počtu spolubydlících a nevadí vám sprchování někde na konci chodby, seženete noc se snídaní již od necelé pětistovky. Pokud však jste již pohodlnější, tak jako já, nezbývá než si připlatit. Poněkud mě však zarazil jakýsi rekreační poplatek, který činí 5% z celkové ceny ubytování, ale i tak bylo ubytování docela slušné. U mě vyhrál Hostel Amigo, který je vzdálen od centra asi 10-15 minut chůze, ale kolem jezdí i spousta tramvají a autobusů. Dále důrazně doporučuji předem prostudovat také způsob dopravy v cílové destinaci. Systém jízdenek v městské dopravě je pro příležitostného turistu poněkud složitý, nepřehledný a pro českého člověka bez podrobného prostudování všech tarifů také cenově nevýhodný. Samostatná jízdenka vyjde na 1.60 EUR a to bez ohledu na počet ujetých stanic. Výhodnější se jeví použití tzv. Strippenkaart, kde se označují projeté tarifní zóny, ale zde jsem se zase ztrácel v zónách a i tak cena jedné jízdy vycházela minimálně na 1 EUR a to třeba na pouhé dvě zastávky. Po dlouhém hledání jsem zvolil variantu jízdenky All In One 96 HRS, neboli neomezenou jízdenku pro jakékoliv cesty zahrnujíc tramvaje, autobusy, metro, noční autobusy a zejména zpáteční jízdenku vlakem z letiště Schipool na Central station v srdci Amsterdamu. Platnost byla 96 hodin, čili rovné 4 dny od prvního označení. Tato jízdenka vyšla na 22 EUR a jednalo se o to nejlevnější, co se dalo pořídit - tedy pokud vůbec hodláte vidět něco víc, než jen centrum města. Pak se nemusíte ohlížet na to, jestli absolvujete za den 2, 4 nebo třeba 10 jízd. Existuje i levnější varianta této jízdenky, ovšem bez dopravy z letiště a zpět, čímž se zase cena dopravy logicky zvýší. Podrobnosti v angličtině najdete na stránkách dopravce na www.gvb.nl.

Den první

Odlet z Ruzyně proběhl v 6.30 hod. a společně jsme se usadili v letadle, které nás po 80 minutách přivezlo na jih Amsterdamu - na letiště Schiphol (http://www.schiphol.nl). Zavazadla jsme si vyzvedli asi po 10 minutách od výstupu z letadla a pak jsme již zamířili k východu z letiště, který je však zároveň vchodem do komplexu tunelů pod ním. Pod letištěm totiž vede hned několik kolejí a dostanete se přímo na nástupiště vlaku, který vás odveze třeba do Haagu, Rotterdamu nebo do centra Amsterdamu. Jízdenky si můžete zakoupit buď v automatech, já jsem zvolil Holland Tourist Information Office, který nabízel i výše popsanou jízdenku na vlak i městskou dopravu. V hale stačí sledovat informační tabule nad hlavou a pak už jen koukat kolem sebe. Podotýkám, že se nám po celou dobu nestalo, aby někdo nemluvil nebo aspoň nerozuměl anglicky, takže s domluvou (na rozdíl od Francie) nebyl žádný problém. Při nákupu jsme byli rovnou odkázáni na konkrétní nástupiště a protože vlaky jezdí každých 15 minut, za další půlhodinu jsme se ocitli v centru Amsterdamu. Podle pokynů zaslaných hotelovým rezervačním systémem jsme v pohodě dorazili i do hotelu, kde jsme si odložili zavazadla a domluvili se na přihlášení až v odpoledních hodinách. Pozor - do tramvají se na rozdíl od nás nastupuje pouze dveřmi u řidiče nebo dveřmi vzadu, u kterých sedí průvodčí. Bez jízdenky to nedoporučuji, i když si lze jízdenku, pochopitelně méně výhodně, dokoupit. Doporučuji si někde v informacích (např. v domečku naproti nádražní budovy) sehnat mapku města s hromadnou dopravou, ale po dvou dnech se již obejdete i bez ní :-). Pak jsme vyrazili směr centrum a ocitli jsme se na náměstí Dam. Je to (bráno s rezervou) něco mezi brněnským Svoboďákem a pražským Staromákem, nachází se zde památník, královský palác, tzv. Nový kostel, ale i muzeum voskových figurín. Po náměstí se to hemží různými existencemi, osobami v kostýmech, hudebníky, prodavači, občas se tu koná nějaká ta demonstrace, ale jinak je to tam fajn. Mračna holubů je lepší nekrmit, jinak se během několika vteřin řádově znásobí!!! Vzhledem k tomu, že všude požadovali nelidské vstupné (i do kostela!!!), rozhodli jsme se kochat památkami zvenčí, ale i tak to stálo za to. Po několika hodinách jsme se vrátili ubytovat do hotýlku. I když rozměry pokoje byly podprůměrné, měli jsme tu dvě postele, stolek, židle, barevnou TV s 12 kanály (9 z nich bylo bohužel holandských, ale potěšila CNN, Eurosport a hudební kanál) a skromnou koupelnu s WC a teplou vodou. Uspokojeni zdánlivým úspěchem jsme asi na 2 hodiny usnuli. V pozdním odpoledni a po konzumaci zásob jídla jsme se rozhodli vyrazit najít nějaký pěkný větrný mlýn. Podle letáku, který jsme někde objevili, je prý jeden na konečné tramvaje č. 2, tak jsme to riskli. Konečná byla v okrajové moderní čtvrti, ale metodou pokus/omyl se podařilo zvolit správný směr a asi po 10 minutách jsme dorazili na břeh malebného kanálu lemovaného rákosím, cihlovými baráčky a u něj stál onen nádherný mlýn. Vedle něj stálo i muzeum, bohužel už bylo zavřeno, ale ani tak jsme cesty nelitovali. Cesta zpět už proběhla bez problému a večer jsme se kochali osvětlenými mosty přes kanály. Sklenička Amstelu na dobrou noc a pak už jsme spali až do rána.

Den druhý

Tomuto dni jsme hodlali dát nějaký řád a s předsevzetím, že dnes se přes poledne spát nebude, jsme vyrazili do města. Předtím však proběhla avízovaná snídaně ve stylu opečených toastů, kávy a pomerančového džusu. Přejezením jsme netrpěli, ale člověk se prý nemá po ránu přecpávat. Na druhou stranu nikdo z nás aspoň nemusel po ránu shánět jídlo a mohli jsme se v klidu rozhodnout co budeme celý den dělat. Zde následuje druhé upozornění. První den jsme byli zděšeni cenou vody prodávané v centru. Láhev vody za 3 EUR byla i na mě docela silná káva, ale v supermarketech (např. Albert Heijn) ji lehce koupíte za 70 centů. Prostě pitný režim se musí dodržovat a zase zastavovat se každou chvíli v hospůdkách nebo občerstveních provětrá pořádně peněženku. Také ceny ostatních potravin se v supermarketech příliš neliší od cen v našich obchodech. Jen supermarketů by mohlo být v centru více, docela špatně se hledají. Na dopoledne jsme si naplánovali návštěvu květinového trhu, který je tak vyhlášený. Polovina září by u nás asi nebyla nejideálnějším termínem pro výstavu květin, ale Holandsko nás nezklamalo. Jaro nebo podzim - kytek bylo všude nepočítaně a jejich vzhled i ceny se s těmi našimi nedaly srovnávat. Např. kytici 50 růží zde pořídíte už od 10 EUR a žádné uvadlé chudinky růžičky tu rozhodně nenajdete. Stovky druhů tulipánových cibulek na tržnici jasně dokazují, kdo je ve světě tulipánovou velmocí. Rozhodně doporučuji návštěvu této atrakce. Z květinového trhu jsme se vydali asi 4 zastávky tramvají č. 2 do Rijksmuzea (http://www.rijksmuseum.nl). Tato majestátní budova v sousedství Van Goghova muzea je v současné době v rekonstrukci a proto je v provozu jen část sbírek, ovšem i tak stála návštěva za to. Vstupné činí 10 EUR na osobu a studentské či jiné slevy zde nehledejte pokud nejste důchodci - prostě neexistují. Nezapomenutelná je zde hlavně Rembrandtova Noční hlídka, ale i další exponáty stojí za shlédnutí. Následoval obědový piknik v Leidseparku - nejznámějším parku v Amsterdamu. O krásná zákoutí zde nebyla nouze a podobnými parky je Amsterdam doslova protkán. Rozhodně by nikdo neměl návštěvu některého z parků zavrhnout. Po návratu do hotelu vzalo předsevzetí za své a zase jsme usnuli. Aspoň však člověk večer vydrží. Po krátkém odpoledním odpočinku jsme vyrazili do přístavu. Bylo nádherné počasí a procházka zabrala bezmála dvě hodiny, zpátky jsme však jeli tramvají a v centru našli pro změnu jinou hospůdku než předchozí den. Dokonce jsme objevili i hospůdku s dvěma českými vlajkami, kde byla po 18 hodině česká obsluha, ovšem to by nebyla ta pravá romantika, takže jsme zvolili klasický místní podnik. Ještě předtím jsme však vyzkoušeli klasické „amsterdamské“ hranolky. Malý kornout se nám zdál moc malý a tak jsme si za 3 EUR dali XL velký, ze kterého jsme se nakrmili oba dva. Přesto doporučuji nelenit a najít podnik, kde dělají hranolky z čerstvých brambor a ne z mražených, s tím pochopitelně souvisí i malý příplatek. Vzhledem k tomu, že byl teplý večer, zůstali jsme sedět na zahrádce a před spaním vyzkoušeli pro změnu Heineken.

Den třetí

Po klasické toastové snídani a ranní hygieně jsme vyrazili do muzea námořní historie (www.scheepvaartmuseum.nl). Všechny, kteří se tam chystají také, však zklamu. Muzeum je kvůli rozsáhlé rekonstrukci až do roku 2010 uzavřeno, což mě opravdu naštvalo. Muzeum se nachází v přístavu poblíž vědeckotechnického centra NEMO. Jediné co z muzea zbylo funkční a zůstalo návštěvy schopné je dokonalá replika obchodní lodě Amsterdam z poloviny 18. století. V centru NEMO si koupíte vstupenku za 5 EUR (studenti na ISIC za 2 EUR) a vyrazíte po schodech na palubu, kde se můžete na neomezeně dlouhou dobu vrátit o téměř tři století zpátky v čase. Na lodi jsme vydrželi skoro dvě hodiny, neboť bylo na co koukat a pár jedinců v historických kostýmech zde hrálo a zpívalo a celkově byla atmosféra, nebýt moderního okolí, téměř dokonalá. Do města jsme se vydali po svých, což se ukázalo jako dobrá volba, neboť jinak bysme minuli takovou atrakci jako je místní blešák, neboli bleší trh. Tržnice poblíž centra je ovládaná několika místními existencemi a početnou skupinou přistěhovalců. Tomu také odpovídal i sortiment prodávaného zboží, vesměs z Afriky a muslimských zemí. Ceny byly srovnatelné s těmi u nás, ovšem podobné stylové obchůdky jsou u nás, kromě velkých měst, spíše zvláštností. Co bylo rozsáhlejší byl sortiment. Následně nás kroky dovedly do ulice Spui, kde se měla nacházet jedna z městských památkových rezervací - komplex domů budovaných už od 14. století s názvem Begijnhof (www.begijnhofamsterdam.nl). Nalézt jej nebylo snadné, ale v ulici Spui je jeden vchod, zdánlivě do domu, který vás průchodem přivede na toto kouzelné místo. Ještě jeden vchod do areálu je brankou v uličce vedoucí ze Spui směrem do centra. Odměnou byl další návrat v čase o stovky let zpátky. Dýchne zde na vás taková zvláštní atmosféra, kterou si rádi vychutnáte, věřící mohou využít i malý kostelík, kde je s výjimkou bohoslužeb a koncertů volný přístup. Večerní procházka proběhla neplánovaně proslulou čtvrtí červených luceren. Výlohy plné téměř svlečených slečen, ale i starších žen ve mě evokovaly různé úvahy o současných výhodách i nevýhodách plastické chirurgie. Informační cedule do této čtvrtě nikde nenajdete, ale vydáte-li se od Central station směrem do centra po levé straně kanálu, tam kde jsou největší davy lidí, nemůžete tento kulturní zážitek minout. Počet prostitutek si nijak nezadal s počtem obchůdků s konopím a houbičkami, třeba podotknout, že obojí sice k Amsterdamu patří, nicméně my bychom se bez těchto zážitků docela dobře obešli.

Den čtvrtý

Začal snídaní, ale také balením, neboť po poslední noci je nutné nejpozději do půl jedenácté z hotelu zmizet. Limit jsme využili do poslední minuty a pak už jsme vyrazili do „přírody“. Tu tvořil krásný park na východ od města. Konečná zastávka tramvaje byla hned na začátku parku, jakých je ve městě spousta, tento však byl něčím výjimečný, vůbec se nám z něj nechtělo. Po obědě jsme se vrátili zpět do centra a jen tak jsme se procházeli kolem kanálů, ve kterých nastal po klidném týdnu víkendový provoz. Jedna loďka míjela druhou a my jsme přitom i čtvrtý den pobytu nechtěně vstupovali do cesty všudypřítomným cyklistům, ti na nás pokaždé zvonili zvonky na výstrahu. Nebezpečí srážky s cyklistou je v tomto městě zvýšené zejména pro cizince, neboť místní zvládají provoz po cyklostezkách bravurně. Když už nás přestalo bavit chození po městě, šli jsme si posedět na trávu k Rijksmuzeu a bavili jsme se pozorováním kolemjdoucích a davů cyklistů. Zdánlivě proflákaný den byl však po třídenním maratónu příjemný. Navečer jsme vyzvedli zavazadla v hotelu a vyrazili na nádraží. I o víkendu jezdí vlaky každou chvíli a na letiště jsme dorazili 2 hodiny před odletem. Po odbavení zavazadel jsme čekání trávili pojídáním dobrot na vyhlídkové terase na střeše letiště. Letadlo startovalo před desátou a hodinu před půlnocí jsme již byli na Ruzyni. O půlnoci jsme ulehli do postelí se vzpomínkou na báječné čtyři dny v metropoli Holandska.

Shrnutí

Amsterdam je krásné město, které byste rozhodně neměli při svých cestách po Evropě vynechat. Je tu poměrně bezpečno, v rizikových čtvrtích (zejména pověstná Red Light District) se po setmění pohybuje dost policistů, takže ani tam nemusíte mít strach. Kromě popsaných atrakcí lze doporučit projížďku na kole, která vás vyjde na jeden den kolem 20 EUR nebo projížďku lodí po kanálech. Ta nejlevnější trvá asi hodinu a stojí kolem 8 EUR, přesto však doporučuji připlatit si za soukromé plavidlo, neboť jízdu si mnohem víc užijete a paradoxně spousta pěkných míst je k prohlédnutí i mimo prostory zavedených turistických atrakcí. Naopak předražená mi přijde nabídka vstupu do ZOO (http://www.artis.nl/international/index.html), která vychází na 17 EUR, přičemž slevy, kromě dětských, zde nevedou. Expozice je poměrně skromná a leckterá naše ZOO je mnohem rozmanitější a co hlavně - cenově přijatelnější. Pivo v plechovce pořídíte za 70 centů, točené od 3 EUR. Jídlo, po kterém nebudete trpět pocity hladu, pořídíte ve fast-foodu již od 5 EUR. Vyhlášený holandský sýr (250 g bochníček) koupíte již od 6 EUR. Pokud vám bude kdokoliv slibovat nižší ceny, tak buď kecá nebo pracuje pro cestovní kancelář. Celá čtyřdenní akce nás vyšla v přepočtu 1548 korun na osobu a den, což není, vzhledem k poměrně „komfortním“ službám (letecká doprava, neomezená místní doprava, hotel se snídaní, jídlo i pití pořizované na místě, apod.), zase tak vysoká částka.

Náklady na cestu pro 2 osoby

2 letenky (akční cena u SkyEurope vč. tax a poplatků) 100 EUR

2×4 ubytování v hotelu (pokoj s WC, sprchou, kabelovou TV a snídaní) 270 EUR

2 x zdravotní připojištění 4 EUR

Doprava po Amsterdamu (2 x jízdenka All In One 96 HRS) 45 EUR

Vstupné do muzeí 27 EUR

Strava a občerstvení 70 EUR

Celkem 516 EUR (12384 korun)